Μάθετε πως η Βόλτα στο Δάσος (Forest Bathing) Βοηθάει στη Μείωση του Άγχους, της Κατάθλιψης και των Φλεγμονών!




Όλοι γνωρίζουμε ότι πόσο σημαντικό για την υγεία είναι να βρισκόμαστε στην εξοχή, καθώς νιώθουμε τον καθαρό αέρα, ασκούμαστε, απορροφάμε βιταμίνη D και βοηθάμε θετικά την ψυχική και σωματική μας υγεία. Επομένως, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι το μπάνιο στο δάσος έχει παρόμοια αποτελέσματα και μοναδικά οφέλη.

Τι είναι το “μπάνιο στο δάσος”;

Το μπάνιο στο δάσος, γνωστό και ως «θεραπεία στο δάσος Shinrin-yoku», είναι η προσωπική καταβύθιση του εαυτού μας στη φύση που λειτουργεί ως θεραπευτικό και προληπτικό μέτρο. Ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 στην Ιαπωνία ως μέρος ενός προγράμματος φυσικής προληπτικής φροντίδας.

Ο Ιάπωνας γιατρός και ερευνητής Qing Li άρχισε να ερευνά τα οφέλη του δάσους ως φοιτητής στο Τόκιο. Διαπίστωσε ότι ο χρόνος που περνούσε στη φύση βοήθησε την υγεία του και τη διάθεσή του και αναρωτήθηκε γιατί. Έγραψε ένα βιβλίο που ονομάστηκε «Μπάνιο στο Δάσος»: Πώς το δάσος  μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε την υγεία και την ευτυχία. Η ουσία είναι ότι εάν κάποιος περνάει χρόνο στη φύση, χαλαρά και όμορφα, θα βιώσει οφέλη αποκατάστασης και αναζωογόνησης.

Τι δεν είναι το forest bathing

Σε αντίθεση με την πεζοπορία, το μπάνιο στο δάσος δεν είναι άσκηση. Πρόκειται κυρίως για μια διαδικασία να βιώσουμε το δάσος με τις αισθήσεις μας και αυτό βοηθά να συνδεθούμε με τον φυσικό κόσμο. Σε βασικό επίπεδο, αυτό έχει νόημα. Δημιουργηθήκαμε και εξελιχθήκαμε σε εξωτερικό χώρο. Μόλις πρόσφατα μάθαμε να ζούμε σε εσωτερικούς χώρους.

Όλοι γνωρίζουμε ότι πρέπει να ζούμε έξω, να παίρνουμε αρκετή βιταμίνη D και να ρυθμίσουμε τον κιρκάδιο ρυθμό μας. Αλλά η σύγχρονη ζωή δεν μας αφήνει πολύ χρόνο για αυτά. Ακόμη και μια όμορφη μέρα, πολλοί από εμάς δυσκολευόμαστε να οργανωθούμε για να βγούμε έξω.

Σύμφωνα με ένα άρθρο, το 90% των ανθρώπων δαπανούν περίπου 22 ώρες κάθε μέρα σε εσωτερικούς χώρους. Ευτυχώς, η επαφή με τη φύση, ακόμη και για σύντομες περιόδους, μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο στην υγεία.

Οφέλη από του forest bathing!

Πολλοί άνθρωποι γνωρίζουν ότι η ύπαρξη στη φύση χαρίζει ευεξία, ωστόσο υπάρχουν πραγματικά οφέλη για την υγεία από την επαφή με τη φύση.

Βελτιώνει την καρδιαγγειακή υγεία και τον μεταβολισμό.

Ένα από τα μεγαλύτερα οφέλη είναι η βελτίωση της καρδιαγγειακής υγείας και του μεταβολισμού. Σύμφωνα με μια μελέτη το περπάτημα 2,6χλμ για 80 λεπτά στο δάσος είχε τα παρακάτω οφέλη:

  • έλεγχο ταχυπαλμίας
  • αύξηση αντοχής και φυσικής κατάστασης
  • μείωση κατάθλιψης, κόπωσης, άγχους και σύγχυσης
  • ελαφρά μειωμένη αδρεναλίνη
  • μείωση ντοπαμίνης (υποδηλώνει χαλάρωση)
  • σημαντική αύξηση της αδιπονεκτίνης στον ορό (μια ορμόνη που εμπλέκεται στη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης και της κατανομής λιπαρών οξέων)

Αντιθέτως, το περπάτημα σε αστικό περιβάλλον δεν είχε τα ίδια οφέλη.

Βελτιώνει την υπέρταση και την υγεία του νευρικού

Σύμφωνα με μια μικρή μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2011 το μπάνιο στο δάσος μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση, μειώνοντας τη δραστηριότητα των συμπαθητικών νεύρων, το στρες και βελτιώνοντας την υγεία της καρδιάς.

Μείωση του στρες και βελτίωση της ψυχικής υγείας

Γνωρίζουμε ότι το σώμα είναι ένα σύνθετο δίκτυο συστημάτων που λειτουργούν ταυτόχρονα. Το άγχος μπορεί να έχει τεράστιο αντίκτυπο στην υγεία, οπότε το άγχος και η ψυχική ασθένεια συνδέονται. Σύμφωνα με έρευνα, οι ήχοι και οι εμπειρίες της φύσης έχει αποδειχθεί ότι μειώνουν το άγχος και έχουν πραγματικό όφελος για την ψυχολογική υγεία.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό

Σύμφωνα με μία μελέτη, το μπάνιο στο δάσος βοηθάει το ανοσοποιητικό σύστημα, καθώς βρέθηκε ότι σχεδόν όλα τα NK κύτταρα των ατόμων που είχαν βρεθεί στο δάσος είχαν αυξηθεί κατά περίπου 50 τοις εκατό. Τα κύτταρα NK  καταπολεμούν όγκους και μολυσμένα κύτταρα με ιούς. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα η δραστηριότητα αύξησης των ΝΚ παραμένει μέχρι και 30 ημέρες μετά το μπάνιο στο δάσος. Αυτή η έρευνα υποδηλώνει ότι ακόμη και σπάνιες εκδρομές στο δάσος (μία φορά το μήνα) μπορούν να έχουν ακόμα οφέλη.

Πώς το δάσος βελτιώνει την υγεία.

Γνωρίζουμε ότι η επαφή με τη φύση έχει πολλά οφέλη για την υγεία:

  • Παραγωγή βιταμίνης D – Η έκθεση στον ήλιο παράγει περισσότερες βιταμίνες.
  • Άσκηση – Ως επί το πλείστον, η επαφή με τη φύση περιλαμβάνει και κάποια πρόσθετη άσκηση, είτε πρόκειται για πεζοπορία, είτε περπάτημα στον κήπο είτε κωπηλασία.
  • Γείωση – Υπάρχει μεγάλη διαφωνία σχετικά με τη γείωση και τη χρησιμότητά της. Γενικά, όταν πατάμε τη γη ξυπόλητοι, δεχόμαστε θετικό φορτίο. Η παρουσία μας στην εξοχή (εάν πατάμε και στη γη, όπως στην κηπουρική) μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της υγείας.
  • Φρέσκος αέρας – Ο καθαρός αέρας είναι μια καλή πηγή ευεργετικών αρνητικών ιόντων. Τα αρνητικά ιόντα έχουν χαλαρωτικό και θεραπευτικό αποτέλεσμα στο σώμα και το μυαλό. Από την άλλη πλευρά, ο αέρας που βρίσκεται μέσα μας είναι ανεπαρκής στα αρνητικά ιόντα και είναι συχνά ξηρός και μολυσμένος.
  • Υγιής κιρκαδικός ρυθμός – Η επαφή με τον ήλιο νωρίς το πρωί μπορεί να έχει θετική επίδραση στον κιρκαδικό ρυθμό και βοηθάει στη διατήρηση υγιούς βάρους.

Τα οφέλη δεν προέρχονται (απαραίτητα) από την άσκηση ή την παραγωγή βιταμίνης D, αλλά είναι ένας συνδυασμός επαφής με τη φύση, τον ήλιο, τον καθαρό αέρα. Η δραστηριότητα αυτή είναι σημαντική για ορισμένους περαιτέρω λόγους, όπως η παρουσία μας σε δεντρόφυτες περιοχές:

  • Υψηλότερη συγκέντρωση οξυγόνου – Τα δάση έχουν υψηλότερη συγκέντρωση οξυγόνου από τα αστικά περιβάλλοντα λόγω της αναπνοής των δέντρων. Τα υψηλότερα επίπεδα οξυγόνου πιστεύεται ότι συσχετίζονται με μειωμένη καταπόνηση και αυξημένη ενέργεια.
  • Παρουσία φυτικών χημικών ουσιών που ονομάζονται φυτοντοκτόνα – Αυτά τα φυσικά έλαια αποτελούν μέρος του αμυντικού συστήματος ενός φυτού ενάντια στα βακτήρια, τα έντομα και τους μύκητες. Έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2015 διαπίστωσε ότι αυτά τα φυσικά έλαια μπορούν να έχουν ένα ηρεμιστικό και χαλαρωτικό αποτέλεσμα.

Τα αειθαλή δέντρα έχουν την υψηλότερη παραγωγή φυτοντοκτόνων, οπότε ο χρόνος που περνάει κανείς σε αειθαλή δάση είναι ιδανικός. Ωστόσο, αυτό λειτουργεί όπου υπάρχουν δέντρα!

Πώς γίνεται το μπάνιο στο δάσος!

Μπορείτε να προσλάβετε ειδικούς οδηγούς για να σας βοηθήσουν να επωφεληθείτε από την εμπειρία σας, αλλά δεν είναι απαραίτητο. Σε κάθε περίπτωση, είναι μια βόλτα στο δάσος! Ας δούμε ωστόσο, πώς περιγράφει αυτή την ιδιαίτερη “τέχνη” ο Dr. Li.

Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές για…αρχάριους:

Επιλέξτε τον αγαπημένο σας προορισμό

Δεν χρειάζεται να πάτε σε εθνικό δρυμό! Μπορείτε να πάτε οπουδήποτε υπάρχουν δέντρα, ο κήπος σας, ένα αστικό πάρκο ή ένα μονοπάτι. Ο Li συνιστά να αφήσετε το σώμα σας να σας καθοδηγήσει στο ιδανικό σημείο. Αν είναι δυνατόν, βρείτε μια θέση μακριά από γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Χρησιμοποιήστε όλες τις αισθήσεις σας

Νιώστε το δάσος με τις αισθήσεις σας. Δείτε την ομορφιά γύρω σας, ακούστε τα πουλιά να τραγουδούν και αισθανθείτε τα φύλλα κάτω από τα πόδια σας. Αυτή είναι η ουσία!

Χαλαρά…

Αυτό δεν είναι άσκηση, οπότε δεν χρειάζεται να περπατάτε γρήγορα. Ο μόνος προορισμός σας είναι ακριβώς το σημείο που βρίσκεστε! Αντ ‘αυτού, δώστε χρόνο στον εαυτό σας και περπατήστε μέσα από τα δέντρα. Ο Dr. Li θεωρεί ότι μόλις 20 λεπτά είναι ευεργετικά, αλλά δύο ώρες ή περισσότερο είναι ακόμα καλύτερα!

Δοκιμάστε διαφορετικές δραστηριότητες στο δάσος!

Επειδή στόχος του μπάνιου στο δάσος είναι ακριβώς η επαφή με τη φύση, δοκιμάστε κάποιες δραστηριότητες ενώ βρίσκεστε στο δάσος για να παρατείνετε την παραμονή σας εκεί. Οι ασκήσεις διάτασης, ο διαλογισμός, ένα υγιεινό σνακ είναι τρόποι να περάσετε περισσότερο χρόνο στο δάσος. Απλά βεβαιωθείτε ότι η δραστηριότητα  δεν σας αποσπά την προσοχή από τον στόχο (αφήστε το smartphone στο σπίτι).

Ό,τι είναι καλό για το σώμα είναι καλό και για τη ψυχή

Η σύγχρονη ζωή δεν βοηθά να διατηρήσουμε την υγεία μας σε καλή κατάσταση, αλλά το μπάνιο στο δάσος είναι ένας πολύ απλός τρόπος για να βελτιώσουμε την υγεία μας. Τα πολλά οφέλη του διαρκούν πολύ καιρό μετά την επίσκεψή μας στο δάσος, είναι πολλά! Σε κάθε περίπτωση μπορούμε να προγραμματίσουμε εύκολα κάποιες εκδρομές στη φύση τα σαββατοκύριακα και να αποκομίσουμε τα οφέλη της φύσης με τους αγαπημένους μας!

 

Κείμενο – Απόδοση, Λ.Τ.

Για περισσότερα νέα σχετικά με Εναλλακτικές Θεραπείες & Φαρμακείο Της Φύσης κάντε like στην σελίδα στο facebook

*Οι πληροφορίες που περιέχονται στο naturalsoul.gr έχουν πληροφοριακό χαρακτήρα. Συμβουλεύεστε πάντα κάποιον ειδικό πριν εφαρμόσετε οποιαδήποτε πληροφορία. Η χρήση όσων αναφέρονται είναι αποκλειστικά και μόνον δική σας ευθύνη.

Facebook Comments
2019-08-20T14:22:09+03:0020 Αυγούστου 2019|Κατηγορίες: Εναλλακτικές Θεραπείες|Tags: , |